10-21-2019, 01:18 PM
انیمیشنی که بدون پشتوانه به اسکار ۲۰۲۰ راه یافت/ انتقاد کارگردان «آخرین داستان» از سوء مدیریت در هزینهکرد بودجه
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» از سوء مدیریت برای هزینه کرد بودجه در صنعت انیمیشن انتقاد کرد.
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی آکادمی اسکار اعلام کرده انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر شرایط حضور در اسکار امسال را دارد. ما به بهانه این اتفاق با رهگذر کارگردان این انیمیشن گفت و گویی کردیم که میخوانید.
چگونه انیمیشن «آخرین داستان» به بزرگترین آکادمی دنیا راه یافت؟
ما چیزی به نام صنعت انیمیشن در این کشور داریم و افراد زیادی هستند که علاقهمند و عاشق این حوزه هستند و تلاش میکنند تا خود را نشان دهند و اعتماد و توجه لازم را کسب بکنند. ما هم بسیار تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد، چون واقعا پروژه عظیمی بود و حدود ۹ سال بدون پشتوانه روی آن کار کردیم پس جلب نظر آکادمی اسکار آن هم به صورت مستقل برای ما کار بسیار مشکلی بود.
«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است
«آخرین داستان» به چه موضوعی میپردازد؟
این فیلم برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است، اما نکتهای که باعث میشود هر آدم از هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار کند همان موضوع همیشگی مبارزه خیر و شر است و اینکه شخصیتها چگونه به شخصیتهای خیر و شر تبدیل میشوند و چگونه در مقابل هم قرار میگیرند. به نوعی رویایی تاریکی و نور است که در تمام ادیان و فرهنگها یکسان است و درک آن برای همه آسان است.
با قصهای کاملا ایرانی؟
بله. قصه کاملا ایرانی است.
اگر کسی انیمیشن را ببیند متوجه می شود ایرانی است اما زبانی جهانی دارد؟
به طور قطع این طور است به خصوص که شهرام ناظری موسیقی تیتراژ را خوانده و از موسیقی نواحی ایران و سازهای کاملا ایرانی مثل تنبور و دف نیز استفاده شده است.
ما مکتب انیمیشن در ایران نداریم و اگر بخواهیم انیمیشن تولید کنیم یا باید به سمت دیزنی و یا به طرف انیمهها برویم و از یکی از این مکاتب موجود استفاده کنیم تا انیمیشن را یاد بگیریم و از دل این آثار تولید شده، مکتب و مولفههای مکتب ایرانی رشد کند. شاید شما تصویر را ببینید و بگویید شبیه انیمیشنهای ژاپنی است، ولی شکل داستان گویی محتوایی و قصه و موسیقی فاکتور ایرانی بودن را دارد و کاملا متوجه آن خواهید شد.
این اظهار نظر اسکار میتواند تلنگری باشد تا سینمای ما بیشتر به انیمیشن بپردازد؟
من خیلی اعتراضی به مسئولان و سرمایه گذاری نکردن روی انیمیشن ندارم، چون سرمایه گذاری روی انیمیشن میشود و چندین نهاد داریم که سالانه بودجههای هنگفتی برای انیمیشن صرف میکنند، ولی سوء مدیریت باعث شده که در جای لازم سرمایه گذاری نمیشود؛ سالانه میلیاردها تومان خرج میشود و اتفاقی نمیافتد. امیدوارم این موضوع تلنگری باشد تا یک اتفاق مدیریتی در نهادهایی که باید حمایت کنند، بیفتد. کسانی روی کار بیایند که حرفه ایتر هستند. البته اتفاق خوبی که افتاده معاونت انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند تجربی خودش انیمیشن ساز و کارگردان و نویسنده انیمیشن است و کاملا روی موضوع اشراف دارد. مطمئن هستم نتیجه کارهای او در سالهای بعد مشخص خواهد شد.ای کاش بقیه نهادها هم چنین رویکردی داشتند و کسانی را به کار میگرفتند که از خود جامعه انیمیشن بیرون آمده باشند.
«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است
تاییدیه گرفتن از اسکار، کار شما را برای ساخت کار بعدی سخت نمیکند؟
من هیچ وقت فکر نمیکنم کاری که انجام دادم کار کامل و خوبی است. قطعا ایرادهای آن را میدانم و با روی باز انتقادها را میپذیرم و سعی میکنم آن را برطرف کنم. قطعا کار من سختتر میشود، ولی از آن جا که همیشه فکر میکنم باید کار سخت تری انجام دهم، سعی میکنم کار بهتری را در آینده انجام دهم.
کار دیگری در دست دارید؟
کار جدیدی در دست داریم، ولی فعلا راجع به آن صحبت نکردیم، چون قصد داریم کنفرانس خبری برگزار کنیم وآن جا اعلام خواهیم کرد.
صحبت پایانی دارید؟
راه پیدا کردن یک انیمیشن از ایران به اسکار، اتفاق ویژهای است، چون برای اولین بار به صورت مستقل بوده است یعنی همه میدانیم اسکار از دولتها فیلم میگیرد، اما ما این فیلم را به صورت مستقل فرستادیم که انگلیسی دوبله و در آمریکا پخش شده است. این نشان میدهد انیمیشن ما پتانسیل لازم را دارد. اگر در آینده چه من و چه همکارانم انیمیشنی ساختیم که استانداردهای لازم را دارد خانه سینما باید به این موضوع فکر کند که مانند امسال که یک مستند به یک اسکار ارسال کرده یک انیمیشن هم ارسال کند و قطعا باید جدیتر به این موضوع نگاه کرد.
انیمشنی که بدون پشتوانه به اسکار راه یافت/ انتقاد کارگردان «آخرین داستان» به سوء مدیریت در هزینه کرد بودجه
انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی احسان رسول اف در بخش پویانمایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
«آخرین داستان» با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، کاوه آهنگر و آفریدون میپردازد و تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی فراوانی شده است.
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» از سوء مدیریت برای هزینه کرد بودجه در صنعت انیمیشن انتقاد کرد.
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی آکادمی اسکار اعلام کرده انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر شرایط حضور در اسکار امسال را دارد. ما به بهانه این اتفاق با رهگذر کارگردان این انیمیشن گفت و گویی کردیم که میخوانید.
چگونه انیمیشن «آخرین داستان» به بزرگترین آکادمی دنیا راه یافت؟
ما چیزی به نام صنعت انیمیشن در این کشور داریم و افراد زیادی هستند که علاقهمند و عاشق این حوزه هستند و تلاش میکنند تا خود را نشان دهند و اعتماد و توجه لازم را کسب بکنند. ما هم بسیار تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد، چون واقعا پروژه عظیمی بود و حدود ۹ سال بدون پشتوانه روی آن کار کردیم پس جلب نظر آکادمی اسکار آن هم به صورت مستقل برای ما کار بسیار مشکلی بود.
«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است
«آخرین داستان» به چه موضوعی میپردازد؟
این فیلم برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است، اما نکتهای که باعث میشود هر آدم از هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار کند همان موضوع همیشگی مبارزه خیر و شر است و اینکه شخصیتها چگونه به شخصیتهای خیر و شر تبدیل میشوند و چگونه در مقابل هم قرار میگیرند. به نوعی رویایی تاریکی و نور است که در تمام ادیان و فرهنگها یکسان است و درک آن برای همه آسان است.
با قصهای کاملا ایرانی؟
بله. قصه کاملا ایرانی است.
اگر کسی انیمیشن را ببیند متوجه می شود ایرانی است اما زبانی جهانی دارد؟
به طور قطع این طور است به خصوص که شهرام ناظری موسیقی تیتراژ را خوانده و از موسیقی نواحی ایران و سازهای کاملا ایرانی مثل تنبور و دف نیز استفاده شده است.
ما مکتب انیمیشن در ایران نداریم و اگر بخواهیم انیمیشن تولید کنیم یا باید به سمت دیزنی و یا به طرف انیمهها برویم و از یکی از این مکاتب موجود استفاده کنیم تا انیمیشن را یاد بگیریم و از دل این آثار تولید شده، مکتب و مولفههای مکتب ایرانی رشد کند. شاید شما تصویر را ببینید و بگویید شبیه انیمیشنهای ژاپنی است، ولی شکل داستان گویی محتوایی و قصه و موسیقی فاکتور ایرانی بودن را دارد و کاملا متوجه آن خواهید شد.
این اظهار نظر اسکار میتواند تلنگری باشد تا سینمای ما بیشتر به انیمیشن بپردازد؟
من خیلی اعتراضی به مسئولان و سرمایه گذاری نکردن روی انیمیشن ندارم، چون سرمایه گذاری روی انیمیشن میشود و چندین نهاد داریم که سالانه بودجههای هنگفتی برای انیمیشن صرف میکنند، ولی سوء مدیریت باعث شده که در جای لازم سرمایه گذاری نمیشود؛ سالانه میلیاردها تومان خرج میشود و اتفاقی نمیافتد. امیدوارم این موضوع تلنگری باشد تا یک اتفاق مدیریتی در نهادهایی که باید حمایت کنند، بیفتد. کسانی روی کار بیایند که حرفه ایتر هستند. البته اتفاق خوبی که افتاده معاونت انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند تجربی خودش انیمیشن ساز و کارگردان و نویسنده انیمیشن است و کاملا روی موضوع اشراف دارد. مطمئن هستم نتیجه کارهای او در سالهای بعد مشخص خواهد شد.ای کاش بقیه نهادها هم چنین رویکردی داشتند و کسانی را به کار میگرفتند که از خود جامعه انیمیشن بیرون آمده باشند.
«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است
تاییدیه گرفتن از اسکار، کار شما را برای ساخت کار بعدی سخت نمیکند؟
من هیچ وقت فکر نمیکنم کاری که انجام دادم کار کامل و خوبی است. قطعا ایرادهای آن را میدانم و با روی باز انتقادها را میپذیرم و سعی میکنم آن را برطرف کنم. قطعا کار من سختتر میشود، ولی از آن جا که همیشه فکر میکنم باید کار سخت تری انجام دهم، سعی میکنم کار بهتری را در آینده انجام دهم.
کار دیگری در دست دارید؟
کار جدیدی در دست داریم، ولی فعلا راجع به آن صحبت نکردیم، چون قصد داریم کنفرانس خبری برگزار کنیم وآن جا اعلام خواهیم کرد.
صحبت پایانی دارید؟
راه پیدا کردن یک انیمیشن از ایران به اسکار، اتفاق ویژهای است، چون برای اولین بار به صورت مستقل بوده است یعنی همه میدانیم اسکار از دولتها فیلم میگیرد، اما ما این فیلم را به صورت مستقل فرستادیم که انگلیسی دوبله و در آمریکا پخش شده است. این نشان میدهد انیمیشن ما پتانسیل لازم را دارد. اگر در آینده چه من و چه همکارانم انیمیشنی ساختیم که استانداردهای لازم را دارد خانه سینما باید به این موضوع فکر کند که مانند امسال که یک مستند به یک اسکار ارسال کرده یک انیمیشن هم ارسال کند و قطعا باید جدیتر به این موضوع نگاه کرد.
انیمشنی که بدون پشتوانه به اسکار راه یافت/ انتقاد کارگردان «آخرین داستان» به سوء مدیریت در هزینه کرد بودجه
انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی احسان رسول اف در بخش پویانمایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
«آخرین داستان» با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، کاوه آهنگر و آفریدون میپردازد و تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی فراوانی شده است.