امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر قرآن
#1
بنام خدا
مراد از تفسیر قرآن دریافت درست مطلبی است كه در هر آیه از سوی خداوند برای بشر نازل شده است . برای پی بردن به مفاد اصلی قرآن راهی صحیحتر از مراجعه به كلام معصومین وجود ندارد . بدیهی است در جاییكه از معصوم كلامی در خصوص آیه ای وجود نداشته باشد می توان از عقل صحیح كمك گرفت . تفسیر به برأی صحیح نیست و نتیجه آن تباهی انسان است . « تفسیر كار دانشمندان هر زمان است . »
انواع و روشهای تفسیر
الف: انواع تفسیر
در حال حاضر سه نوع تفسیر از قرآن» مجید وجود دارد .
1 – تفسیر مفردات: در این نوع واژه ها و اصطلاحات قرآن كریم توضیح و تشریح می گردد مانند تفسیر مفردات راغب
2– تفسیر تدریجی یا مسلسل: عبارت از تفسیر قرآن بترتیب سوره ها از حمد تا ناس است . بیشتر تفاسیر موجود از این نوع است مانند تفسیر نمونه آیت ا... مكارم شیرازی و تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی
3 – تفسیر موضوعی: در این تفسیر ، موضوعی از قرآن كریم انتخاب می شود و تمام آیات مربوط به آن موضوع استخراج ونسبت به آن تفسیر به عمل می آید مانند تفسیر موضوعی آیت اله مكارم شیرازی تحت عنوان پیام قرآن كه تا كنون دو دوره آن تحت معارف اسلامی و اخلاق در 13 جلد منتشر گردیده است .
بنظر اینجانب بهترین نوع تفسیر تفسیر تاریخی است باین صورت كه ابتدا آیات الهی بر اساس تاریخ هستی تنظیم و سپس نسبت بدان تفسیر انجام پذیرد مثلا تفسیر از خالق جهان آغاز و سپس به خلقت جهان و بعد خلقت انسان سپس پیامبران و شرایع آنان و در نهایت به امر رستاخیز پرداخته شود .
در باب اختلاف حدیث با كتاب خدا وبدعت وغیر مجاز بودن تفسیر برای وقیاس در احكام احادیثی در كافی ج1 كتاب فضل علم امده است. (154 تا209)
در پایان این قسمت كلیه تفاسیر موجود از قرآن كریم ذیلا آورده می شود .
مجمع البیان از طوسی – انوارالتنزیل بیضاوی – الدرالمنثورسیوطی – برهان بحرانی – المیزان طباطبایی – المنارعبده – فی ضلال سید قطب – مراغی از مراغی – مفاتیح الغیب فخررازی – روح الجنان ابوالفتوح رازی – اسباب النزول واحدی – قرطبی از قرطبی – روح المعانی آلوسی – نورالثقلین از حویزی – صافی از فیض كاشانی – تبیان از شیخ طوسی – نمونه از مكارم شیرازی ( 17 مورد )
ب: روشهای تفسیر
قرآن را به دو گونه تفسیر می نمایند .
1 – آیات قرآن را با سایر آیات مقایسه و تفسیر می نمایند مانند روش مرحوم طباطبایی در تفسیرالمیزان به این روش تفسیر قرآن با قرآن می گویند به عنوان مثال در سوره حمد از سه دسته اشخاص صحبت شده است .
اول: انعمت علیهم: در آیات 3 و 4 سوره بقره این دسته مومنین تعبیر شده اند . الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون والذین یومنون بما انزل الیك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم یوقنون 3و4 بقره
دوم: غیرالمغضوب علیهم: در این رابطه در سوره بقره اینگونه آفراد به كآفران تعبیر شده اند . آن الذین كفرواسواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون . ختم ا... علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظیم . 5 و6 بقره
سوم: و لاالضالین: در سوره بقره این آفراد به منافقین تعبیر شده اند .
من الناس من یقول امنا با... و بالیوم الاخر و ما هم بمومنین یخاد عون ا... و الذین امنوا و مایخدعون الا انفسهم و ما یشعرون . . . از آیه 7 تا 20 بقره
2 – آیات قرآن را با روآیات مقایسه و تفسیر می نمایند اینگونه تفسیر را تفسیر روائی یا تفسیر با اخبار و یا ماثورمی نامند .
البته فلاسفه ، عرفاء و دانشمندان علوم هریك بر اساس عقل ، دل و دانش مربوط به تفسیر قرآن پرداخته اند و تفسیر جامع همه این موارد را شامل می شود مانند تفسیر نمونه آیت ا... مكارم شیرازی .
پاسخ
تشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان