06-29-2011, 07:32 PM
واكاوی نقش رسانهها در تحقق جهاد اقتصادی
نشست «نقش رسانهها در تبيين جهاد اقتصادی» با حضور كارشناسان اقتصادی و رسانهای امروز، 8 تيرماه، در سرای روزنامهنگاران ايران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در اين نشست كه با حضور اصحاب رسانه انجام شد، جمشيد پژويان، استاد دانشگاه علامه طباطبايی، محمدرضا فرزين، سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی و محمودرضا امينی، مديرعامل خبرگزاری موج، به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای جلسه پژويان با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی به اهميت مسئله اقتصاد و درك اين موضوع تاكيد كرد و گفت: سه سال متوالی است كه نامگذاری سالها با مسائل اقتصادی گره خورده است. اين نشاندهنده نقش تعيين كننده اقتصاد در قدرت يك كشور در داخل و در روابطش با ساير كشورها میباشد.
وی درباره مفهوم جهاد اقتصادی گفت: جهاد اقتصادی میخواهد بگويد كه بايد نقشه راهی برای هماهنگی در مجموعه حكومت فراهم شود تا سه قوه اشكالات خود در زمينه سياستسازی و سياستگذاری را رفع كرده و همپوشانی لازم را با هم داشته باشند. در واقع ايجاد اين حركت هماهنگ لازمه جهاد اقتصادی است.
اين استاد دانشگاه درباره نقش رسانهها در جهاد اقتصادی نيز گفت: رسانهها بايد عملكرد سه قوه در اين نقشه راه را مطرح كنند و چگونگی انجام وظايف دستگاهها را رصد نمايند. بنابراين رسانهها بايد در هر كجا انحرافی از مسير جهاد اقتصادی از سوی هريك از قوا رخ داد بايد آن را به شكل شفاف در عرصه عمومی مطرح كرده و با حضور كارشناسان به نقد بكشند. البته رسانهها نبايد با نحوه مطرح كردن اخبار مردم را از جهاد اقتصادی بترسانند.
سپس محمدرضا فرزين به تبيين مفهوم جهاد اقتصادی پرداخت و گفت: جهاد معانی متفاوتی دارد. جهاد به يك معنا استعارهای از فضای نظامی و به معنی بررسی دقيق و رصد كردن است. در معنای ديگر، جهاد، تلاش مقدس است كه اين معنا در گفتمان دينی ما مطرح شده است. در حوزه اقتصاد، تلاش مقدس به حضور همه اقشار مردم در جهت توسعه و پيشرفت كشور اشاره دارد و تنها به حضور نخبگان محدود نمیشود.
وی در ادامه افزود: اين معنای جهاد، تلاش را از حوزه دولتی و حكومتی به عرصه همگانی میكشاند. در نتيجه رسانهها در حوزه عمومی در القای اين مطلب نقش مهمی ايفا میكنند. به طوری كه در مسئله هدفمندی يارانهها نيز رسانهها به خوبی مردم را با اين طرح همگام كردند. در جهاد اقتصادی بايد اين را درك كنيم كه اين تلاش نيز تلاشی مقدس است زيرا مسائل دنيوی را با مسائل شرعی و دينی گره میزند.
سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی در ادامه اظهار كرد: در جهاد اقتصادی و در طی اين مسير بايد از منافع كوتاهمدت به نفع منافع بلندمدت چشمپوشی كرد. بنابراين بايد تلاش كنيم از كشاندن مسائل سياسی روزمره به اين عرصه و كند كردن طی مسير خودداری كنيم.
وی در بيان معنی ديگر جهاد گفت: مفهوم ديگر جهاد، داشتن برنامه عملياتی است. حركت جهادگونه درگرو داشتن برنامه عملياتی است. ما بايد بدانيم در چه وضعيتی هستيم، چه مسيری را طی میكنيم و چه اصلاحاتی را بايد در اين مسير انجام دهيم تا به وضعيت ترسيمشده برای كشور در سال 1404 برسيم.
فرزين درباره نقش رسانهها در تبيين مفهوم جهاد اقتصادی گفت: رسانهها نبايد تصويری نامناسب از وضعيت اقتصادی كشور ارائه كرده و منفیبافی كنند. به عبارتی بايد تصويری شفاف از كشور دريك فضای تعاملی مناسب توسط رسانهها به جامعه ارائه شود. در واقع در اين شرايط كه تحريمها تشديد شده است، رسانهها نبايد تصويری تيره و تار از كشور ارائه داده و مجموعه تلاشهای صورت گرفته را مطرح نكنند.
وی در ادامه تاكيد كرد: شكی نيست كه مردم براساس بازخورد سياستهای حكومت در جامعه به شكلی عقلايی رفتارهای اقتصادی انجام میدهند، اما رسانهها هستند كه علائم اقتصادی را به عاملين اقتصادی و مردم نشان میدهند. پس رسانهها بايد توجه كنند كه هم جهت با جهاد اقتصادی علائم اقتصادی را به جامعه عرضه كنند.
امينی، مدير عامل خبرگزاری موج نيز سخنران بعدی نشست بود كه با اشاره شكلگيری رفتار جهادی از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گفت: جهاد اقتصادی يعنی اينكه دشمن به شكل همهجانبه پايههای اقتصادی كشور را مورد هدف قرار داده است. پس بايد اشكالات سياستهای سابق را رفع كرده و خود را مهيای اين جهاد نمائيم.
وی در تشريح اين مطلب گفت: با درك اين مسئله، رسانهها بايد به عنوان يك كنشگر فعال در اين عرصه حاضر شوند. زيرا اين رسانهها هستند كه میتوانند تمايلات جامعه و افكار عمومی را به سمت و سوی مورد ضرورت تغيير دهند.
امينی درباره مقتضيات جهاد اظهار كرد: همانطور كه در جهاد دفاعی دشمن مشخص بود و مردم از تهديد آگاه بودند و بنابراين آگاهی تسليم دشمن نشدند. در جهاد اقتصادی نيز مردم بايد از تهديدها آگاه باشند. در اين عرصه بايد علاوه بر تسليم نشدن در برابر خواست دشمن بايد دشمن را تسليم خواستههای خود نمائيم كه اين امر با شناسايی نقاط ضعف دشمن امكانپذير است.
وی درباره وظيفه رسانهها در اين عرصه نيز گفت: رسانهها بايد بدانند از چه بعدی وارد مقوله جهاد اقتصادی شوند. آيا بايد از بعد تاثيرگذاری بر هنجارها و رفتارهای مردم وارد اين قضيه شوند يا از بعد نظارت بر عملكردها. بايد دانست كه وظيفه اصلی رسانهها، نظارت بر عملكردهاست.
امينی در توضيح نظارت تصريح كرد: نكته مهم چگونگی انجام اين نظارت است. رسانهها بايد ابتدا بر دولتمردان و نخبگان نظارتی عالمانه و آگاهانه داشته باشند. يعنی بايد بدانند به دنبال نظارت بر چه چيزی هستند. به عبارتی بايد نقاط آسيبزا را منصفانه شناسايی و به دولتمردان و نخبگان ارائه كنند.
وی در پايان خاطرنشان كرد: وظيفه ديگر رسانهها در نظارت، فرهنگسازی است. به عبارتی بايد فضای فرهنگی كشور برای فرهنگسازی و بسترسازی فعال شود. در مورد جهاد اقتصادی بايد متوجه شد رسانهها در كجای اين ميدان جای دارند. رسانهها در اين رابطه نياز به فرماندهی، مديريت، تجهيز و پشتيبانی و در نهايت نقشه راه دارند. در واقع در نقشه راه جهاد اقتصادی بايد سهم رسانهها در مديريت اين امر مشخص باشد.
نشست «نقش رسانهها در تبيين جهاد اقتصادی» با حضور كارشناسان اقتصادی و رسانهای امروز، 8 تيرماه، در سرای روزنامهنگاران ايران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در اين نشست كه با حضور اصحاب رسانه انجام شد، جمشيد پژويان، استاد دانشگاه علامه طباطبايی، محمدرضا فرزين، سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی و محمودرضا امينی، مديرعامل خبرگزاری موج، به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای جلسه پژويان با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی به اهميت مسئله اقتصاد و درك اين موضوع تاكيد كرد و گفت: سه سال متوالی است كه نامگذاری سالها با مسائل اقتصادی گره خورده است. اين نشاندهنده نقش تعيين كننده اقتصاد در قدرت يك كشور در داخل و در روابطش با ساير كشورها میباشد.
وی درباره مفهوم جهاد اقتصادی گفت: جهاد اقتصادی میخواهد بگويد كه بايد نقشه راهی برای هماهنگی در مجموعه حكومت فراهم شود تا سه قوه اشكالات خود در زمينه سياستسازی و سياستگذاری را رفع كرده و همپوشانی لازم را با هم داشته باشند. در واقع ايجاد اين حركت هماهنگ لازمه جهاد اقتصادی است.
اين استاد دانشگاه درباره نقش رسانهها در جهاد اقتصادی نيز گفت: رسانهها بايد عملكرد سه قوه در اين نقشه راه را مطرح كنند و چگونگی انجام وظايف دستگاهها را رصد نمايند. بنابراين رسانهها بايد در هر كجا انحرافی از مسير جهاد اقتصادی از سوی هريك از قوا رخ داد بايد آن را به شكل شفاف در عرصه عمومی مطرح كرده و با حضور كارشناسان به نقد بكشند. البته رسانهها نبايد با نحوه مطرح كردن اخبار مردم را از جهاد اقتصادی بترسانند.
سپس محمدرضا فرزين به تبيين مفهوم جهاد اقتصادی پرداخت و گفت: جهاد معانی متفاوتی دارد. جهاد به يك معنا استعارهای از فضای نظامی و به معنی بررسی دقيق و رصد كردن است. در معنای ديگر، جهاد، تلاش مقدس است كه اين معنا در گفتمان دينی ما مطرح شده است. در حوزه اقتصاد، تلاش مقدس به حضور همه اقشار مردم در جهت توسعه و پيشرفت كشور اشاره دارد و تنها به حضور نخبگان محدود نمیشود.
وی در ادامه افزود: اين معنای جهاد، تلاش را از حوزه دولتی و حكومتی به عرصه همگانی میكشاند. در نتيجه رسانهها در حوزه عمومی در القای اين مطلب نقش مهمی ايفا میكنند. به طوری كه در مسئله هدفمندی يارانهها نيز رسانهها به خوبی مردم را با اين طرح همگام كردند. در جهاد اقتصادی بايد اين را درك كنيم كه اين تلاش نيز تلاشی مقدس است زيرا مسائل دنيوی را با مسائل شرعی و دينی گره میزند.
سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی در ادامه اظهار كرد: در جهاد اقتصادی و در طی اين مسير بايد از منافع كوتاهمدت به نفع منافع بلندمدت چشمپوشی كرد. بنابراين بايد تلاش كنيم از كشاندن مسائل سياسی روزمره به اين عرصه و كند كردن طی مسير خودداری كنيم.
وی در بيان معنی ديگر جهاد گفت: مفهوم ديگر جهاد، داشتن برنامه عملياتی است. حركت جهادگونه درگرو داشتن برنامه عملياتی است. ما بايد بدانيم در چه وضعيتی هستيم، چه مسيری را طی میكنيم و چه اصلاحاتی را بايد در اين مسير انجام دهيم تا به وضعيت ترسيمشده برای كشور در سال 1404 برسيم.
فرزين درباره نقش رسانهها در تبيين مفهوم جهاد اقتصادی گفت: رسانهها نبايد تصويری نامناسب از وضعيت اقتصادی كشور ارائه كرده و منفیبافی كنند. به عبارتی بايد تصويری شفاف از كشور دريك فضای تعاملی مناسب توسط رسانهها به جامعه ارائه شود. در واقع در اين شرايط كه تحريمها تشديد شده است، رسانهها نبايد تصويری تيره و تار از كشور ارائه داده و مجموعه تلاشهای صورت گرفته را مطرح نكنند.
وی در ادامه تاكيد كرد: شكی نيست كه مردم براساس بازخورد سياستهای حكومت در جامعه به شكلی عقلايی رفتارهای اقتصادی انجام میدهند، اما رسانهها هستند كه علائم اقتصادی را به عاملين اقتصادی و مردم نشان میدهند. پس رسانهها بايد توجه كنند كه هم جهت با جهاد اقتصادی علائم اقتصادی را به جامعه عرضه كنند.
امينی، مدير عامل خبرگزاری موج نيز سخنران بعدی نشست بود كه با اشاره شكلگيری رفتار جهادی از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گفت: جهاد اقتصادی يعنی اينكه دشمن به شكل همهجانبه پايههای اقتصادی كشور را مورد هدف قرار داده است. پس بايد اشكالات سياستهای سابق را رفع كرده و خود را مهيای اين جهاد نمائيم.
وی در تشريح اين مطلب گفت: با درك اين مسئله، رسانهها بايد به عنوان يك كنشگر فعال در اين عرصه حاضر شوند. زيرا اين رسانهها هستند كه میتوانند تمايلات جامعه و افكار عمومی را به سمت و سوی مورد ضرورت تغيير دهند.
امينی درباره مقتضيات جهاد اظهار كرد: همانطور كه در جهاد دفاعی دشمن مشخص بود و مردم از تهديد آگاه بودند و بنابراين آگاهی تسليم دشمن نشدند. در جهاد اقتصادی نيز مردم بايد از تهديدها آگاه باشند. در اين عرصه بايد علاوه بر تسليم نشدن در برابر خواست دشمن بايد دشمن را تسليم خواستههای خود نمائيم كه اين امر با شناسايی نقاط ضعف دشمن امكانپذير است.
وی درباره وظيفه رسانهها در اين عرصه نيز گفت: رسانهها بايد بدانند از چه بعدی وارد مقوله جهاد اقتصادی شوند. آيا بايد از بعد تاثيرگذاری بر هنجارها و رفتارهای مردم وارد اين قضيه شوند يا از بعد نظارت بر عملكردها. بايد دانست كه وظيفه اصلی رسانهها، نظارت بر عملكردهاست.
امينی در توضيح نظارت تصريح كرد: نكته مهم چگونگی انجام اين نظارت است. رسانهها بايد ابتدا بر دولتمردان و نخبگان نظارتی عالمانه و آگاهانه داشته باشند. يعنی بايد بدانند به دنبال نظارت بر چه چيزی هستند. به عبارتی بايد نقاط آسيبزا را منصفانه شناسايی و به دولتمردان و نخبگان ارائه كنند.
وی در پايان خاطرنشان كرد: وظيفه ديگر رسانهها در نظارت، فرهنگسازی است. به عبارتی بايد فضای فرهنگی كشور برای فرهنگسازی و بسترسازی فعال شود. در مورد جهاد اقتصادی بايد متوجه شد رسانهها در كجای اين ميدان جای دارند. رسانهها در اين رابطه نياز به فرماندهی، مديريت، تجهيز و پشتيبانی و در نهايت نقشه راه دارند. در واقع در نقشه راه جهاد اقتصادی بايد سهم رسانهها در مديريت اين امر مشخص باشد.