امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا آیه ای در قرآن دلالت بر حلیت ازدواج موقت دارد؟
#1
پرسش:
آیا آیه ای در قرآن دلالت بر حلیت ازدواج موقت دارد؟

پاسخ:
در مورد ازواج موقت یا متعه، آیه ای 24 از سوره مبارکه نساء وارد شده است.

متن آیه: و المحصنات من النساء الا ما ملکت أیمانکم کتاب الله علیکم و احل لکم ما وراء ذالکم أن تبتغوا بأموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة إن الله کان علیما حکیما.

ترجمه: و زنان شوهر دار( بر شما حرام است) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته است اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد) بر شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید ، در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمایید.

و زنانی را که متعه (ازدواج موقت) می کنید، واجب است مهرآنها را بپردازید و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید.

(بعدا می توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند دانا و حکیم است

2. تفاسیر شیعیان ائمه اهل بیت و تفاسیر عمده اهل سنت " فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة" را مربوط به حکم و دستور ازدواج موقت و متعه گرفته اند.

به تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه و مجمع البیان از شیعه و تفسیر کبیر فخر رازی ذیل آیه مربوط مراجعه فرمایید.

3. روایات شیعه و اهل سنت می گویند که این آیه نسخ نشده است. روایات شیعه در این باره فراوان هستند اما روایات اهل سنت: الف: در شرح قوشجی بر تجرید العقاید، مبحث امامت ص 464 و غیر آن آمده است که عمر خلیفه دوم گفت: ای مردم سه چیز در عهد پیامبر بودند و من آنان را حرام کرده و عمل کننده به آنها را عقوبت می کنم و این سه یکی متعه زنان و دیگری متعه حج و دیگر جمله حی علی خیر العمل در اذان است.

ب: صحیح بخاری در ج 6 ص 37 قسم التفسیر ذیل آیه 196 سوره بقره از عمران بن حصین نقل می کند که هنگامی که آیه متعه در کتاب خدا نازل شد ما همراه رسول خدا بودیم و بدان عمل می کردیم و از قرآن چیزی نازل نشد که آن را تحریم کند و پیامبر اکرم (ص) تا زنده بود از آن نهی نکرد ... و بعد از پیامبر مردی (مراد خلیفه دوم است) به نظر و رأی شخص خود چیزی گفت.
می بینیم که قوشجی عالم بزرگ اهل سنت و بخاری راوی و معتمدترین راوی اهل سنت اعتراف می کنند که این تحریم مربوط به خلیفه دوم است نه پیامبر اکرم (ص) و وقتی چنین باشد قول خیفه دوم در مقابل دستور خداوند و سنت پیامبر اکرم (ص) حجیت و ارزش تبعیت ندارد.

...........................................................................................

منبع: حوزه نت
پاسخ
تشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان