امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۷ نکته‌ی مهم بازاریابی که پوکمون گو (Pokémon GO) یادمان داده است
#1
اگر تا به امروز نام Pokémon GO به گوشتان نخورده است، احتمالاً چندان به دنبال اخبار فناوری و نوآوری دنیا نیستید. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا خیابان‌ها پر شده است از تعداد بسیاری از کسانی که سرشان پایین است و غرق گوشی‌های هوشمندشان هستند و به دنبال جانوران انیمیشنی یک بازی واقعیت افزوده می‌دوند. به‌ظاهر، این یک بازی بامزه موبایلی بوده که محبوبیتش جالب و سرگرم‌کننده است، اما اگر به بعد مادی ماجرا نگاه کنیم، به نتایج جالبی دست پیدا می‌کنیم – ارزش شرکت نینتندو به لطف این بازی به حدود ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

حال، سؤال پیش رو این است که چطور یک بازی ساده‌ی موبایل این گونه موفق شده و فقط در چند روز چنین محبوبیتی کسب کرده است. اصل مطلب به چند توصیه‌ی ساده و زیرکانه‌ی بازاریابی برمی‌گردد، که همه‌شان هم برای تبلیغ شرکت و محصول شما هم قابل‌استفاده هستند:

۱. با برندینگ مناسب، هر چیزی خوب خواهد فروخت. پوکمون گو تا حدی بر پایه‌ی بازی مشابه دیگری به نام اینگرس (Ingress) طراحی شده است. تابه‌حال چیزی از اینگرس شنیده‌اید؟ شاید، اما آن بازی هرگز نتوانست موفقیت چشم‌گیری به دست آورد، چراکه برندش آن‌چنان‌که بایدوشاید شناخته‌شده نبود. در طرف مقابل اما، پوکمون برندی است که در ۲۰ سال گذشته دائماً در حال توسعه بوده است. طراحی شخصیت‌ها، کیفیت بازی و حال و هوای کلی بازی (و انیمه‌هایش) آن‌قدر قدرتمند و پخته شده‌اند، که صرف وجود نامشان در بازی، به فروش بازی به چندین نسل از هواداران پوکمون کمک کرده است. خود بازی هم خوب است، اما بدون چنین برندی، هرگز نمی‌توانست به چنین موفقیتی دست یابد.

۲. زمان‌بندی بسیار مهم است. پوکمون درست با آغاز تابستان منتشر شد، وقتی‌که مدرسه‌ی بچه‌ها تعطیل شده، فستیوال‌های مختلف آغاز گشته و مردم دائماً به دنبال بهانه‌ای برای خروج از خانه می‌گردند. حتی تصور انتشار چنین بازی‌ای در برف و بوران زمستان هم غیرممکن است. تاریخ عرضه‌ی این بازی تصادفی نیست. ضمن این‌که از منظری وسیع‌تر هم، تاریخ عرضه‌ی مناسبی دارد؛ پوکمون امسال ۲۰ ساله شده است و طرفدارانی که در دوران کودکی با این مجموعه آشنا شدند، الآن در دهه‌ی سوم عمرشان به سر می‌برند و مشتریان بسیار مناسبی برای یک بازی با این مشخصات به‌حساب می‌آیند.

۳. تصدیق اجتماعی (Social proof) بسیار بسیار مهم است. به لطف جامعه‌ی همیشه در تماس، تعاملی و فعال در شبکه‌های اجتماعی این روزهایمان، تصدیق اجتماعی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. هیچ‌کس تا قبل از خواندن نظر دیگران در مورد یک محصول، آن را نمی‌خرد. کسی به فروشگاه‌های جدید توجهی نمی‌کند، مگر آنکه از دیگران در موردش شنیده باشد. تصدیق اجتماعی پوکمون گو هم مثل روز روشن است – وقتی افراد هر جا می‌روند، با کسانی روبه‌رو می‌شوند که سرگرم این بازی هستند، غیرممکن است که نظرشان جلب نشود و نخواهند خودشان هم امتحانش کنند.

۴. حس هویت به وفاداری می‌انجامد. عوامل هویتی زیادی هستند که پوکمون گو را به موفقیت امروزش رسانده‌اند که همه‌شان حس تعلق‌خاطر و وفاداری را در گیمرها زنده می‌کنند. اولی حس نوستالژی است؛ بیست‌وچند ساله‌های بسیاری با پوکمون بزرگ شده‌اند و این بازی برایشان حکم راهی برای زنده کردن خاطرات شیرین اولین تجربه پوکمون در دهه‌ی ۹۰ را خواهد داشت. وقتی اولین بازی پوکمون در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، یک فرد ۳۰ ساله‌ی امروزی فقط ۱۰ سال داشته است و چنین فردی و امثال او حس آشنا و دل‌چسبی از پوکمون‌ها می‌گیرند؛ چراکه آن‌ها به یاد چیزی که دوران کودکی‌شان را پر کرده بود می‌افتند. مورد دوم تقسیم وفاداری است؛ در این بازی، گیمر باید از بین سه گروه رقیب، یکی را انتخاب کند، و این حق انتخاب و سهیم بودن در شکست‌ها و پیروزی‌های آن گروه، روشی فوق‌العاده برای درگیر کردن افراد است، درست مثل اتفاقی که برای هواداران تیم‌های ورزشی در سراسر دنیا می‌افتد.

۵. نیازی به تبلیغات گسترده نیست. تا قبل از انتشار پوکمون گو، چند بار تبلیغش را دیدید؟ احتمالاً هرگز. حال بیایید این را با تبلیغات عظیم فیلم‌هایی مثل طلوع عدالت (Dawn of Justice) و جنگ داخلی (Civil War) مقایسه کنیم، که هر دو همه کار کردند تا مردم را به سینماها بکشانند. پوکمون سرمایه‌گذاری چندانی برای تبلیغات نکرد، چراکه نیازی به تبلیغات نداشت – یا تصمیم‌گیرندگان می‌دانستند که موفقیت این اپلیکیشن به استراتژی‌های بازاریابی و ویرویس که بالاتر به آن‌ها اشاره شد وابسته است، و یا این‌که واقعاً خودشان هم انتظار نداشتند بازی‌شان تا این حد موفق شود. به نظر می‌رسد همان مورد اول درست باشد، اما نتیجه‌ی کلام این‌که برای بازاریابی مناسب، الزاماً نیازی به تبلیغات بسیار ندارید. تنها کافی است بتوانید با افراد ارتباط برقرار کنید.

۶. پاداش دادن به خاطر وقت و زمانی که کاربران صرف می‌کنند مهم است. اگر می‌خواهید وفاداری مشتریانتان را افزایش دهید، باید برای این وفاداری پاداشی در نظر بگیرید. در پوکمون گو، گیمرها با ارتقا و پیشرفت در بازی، جایزه دریافت می‌کنند، سنگ‌های قیمتی می‌گیرند و پوکمون‌های جدیدی پیدا می‌کنند. حتی راه رفتن – و لذت یافتن گونه‌ی نادری از پوکمون‌ها یا پیروزی در نبردی حساس برای جلب نظر کاربران کنونی کافی است. این‌ها پاداش‌هایی برای ادامه‌ی بازی هستند، و همین‌ها هم هستند که باعث می‌شوند گیمرها ادامه دهند – گاهی حتی به قیمت از دست دادن کار و زندگی‌شان!

۷. یادگیری ساده‌تر، نرخ پذیرش را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از دلایل موفقیت چشمگیر پوکمون گو، ساده بودنش است؛ بااینکه بازی هیچ مرحله‌ی آموزشی یا مشابه آن ندارد، یادگیری کلیات بازی بسیار ساده است. می‌توانید با تحقیق بیشتر جزییات بیشتری از بازی هم پیدا کنید، اما آنچه واقعاً برای بازی ضروری است، راه رفتن و به همراه داشتن موبایل است. همچنین لازم است حواستان به ویبره های گوشی نیز باشد (که خبر از حضور یک پوکمون در اطرافتان می‌دهد). وب‌سایت‌های زیبا، درگاه خرید اینترنتی، اپلیکیشن‌ها و محصولاتی که برای کاربران جدید جذابیت داشته و به‌راحتی آن‌ها را با سیستم آشنا می‌کنند راه ساده‌ای برای جلب نظر مشتری هستند. نکته‌ای که می‌توان آن را از شبکه‌های اجتماعی محبوب نظیر اینستاگرم و تلگرام هم آموخت.

از این نکات در شرکت یا سازمانتان استفاده کنید تا تأثیر چشمگیرش را در جذب و نگه‌داری مشتری ببندید. البته که محصولتان هم باید خوب باشد – حتی با تمام این استراتژی‌های بازاریابی، اگر پوکمون گو بازی به‌دردنخوری بود، هرگز موفق نمی‌شد – اما حتی فراتر از این، توصیه‌های ارائه شده می‌توانند هر بنیان قدرتمندی را به موفقیت مطلق برسانند.
پاسخ
تشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان